bedrijfswaardering

Bedrijfswaarderingen

Er zijn diverse momenten waarop een waardering van een onderneming of bedrijfsonderdeel een belangrijke rol speelt. Denk hierbij aan de verkoop van (een deel van) uw onderneming of het kopen van een onderneming. Ook bij het nemen van strategische beslissingen in concernverband zijn bedrijfswaarderingen belangrijk.

Aspecten van een bedrijfswaardering

Bij het bepalen van de waarde van een onderneming spelen verschillende aspecten een rol. Wij voeren bedrijfswaarderingen dan ook uit op drie verschillende manieren. 

DCF of APV-methode

Wij starten het traject met het opstellen van prognoses door middel van een grondige analyse van de onderneming en de markt. We onderzoeken hoe de onderneming zich naar verwachting zal ontwikkelen, op de bestaande grondslagen en bij een strategische overname. Op basis van de opgestelde prognoses voeren we een waardering uit. Deze waardering wordt veelal uitgevoerd op basis van de Discounted Cash Flow methode (DCF-methode) of de Adjusted Present Value methode (APV-methode). Dit houdt in dat toekomstige vrije geldstromen contant gemaakt worden tegen een relevante vermogens- kostenvoet.

Multiples

Aanvullend op deze methode wordt er bij een bedrijfswaardering ook gekeken naar vergelijkbare overnames. Deze waarderingstechniek wordt ook wel Multiples genoemd. Multiples zijn financiële ratio’s van marktwaarde en drijvers die relevant zijn voor die waarde van een bedrijf. Deze geven een goede indicatie van de verwachte marktprijs van een onderneming. 

Bedrijfswaardering op maat

Door te kijken naar drie verschillende aspecten zullen wij uw bedrijfswaardering zo juist mogelijk kunnen benaderen. Bij interesse kunt u direct contact opnemen met een van onze specialisten of vul ons contactformulier in met uw vraag. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op!